Шта садржи ИТ инфраструктура у јавним библиотекама?
Осваривање интернет везе се остварује преко рутера, свичева и вајфај рутера. Неки провајдери имају у понуди рутере са вајфај антеном.
Како би сте остварили везу на свим рачунарима неопходно је да имате свичеве који разводе везу на више локација. Проблем који овде може да се деси је да се иста ИП адреса припише више од једног рачунара, како би избегли овај проблем узмите свич са DHCP функцијом посебно ако на једној локацији има 10 и више рачунара.
Вај фај мрежа за библиотеку се релативно лако конфигурише, куповином вајфај рутера који није скуп.
Рачунари и оперативни системи су једна од бољки у јавним библиотекама, најпре због старости самих машина и застарелих оперативних система (нпр. Windows XP који дуго времена не добија никакву подршку од произвођача). Куповина нове опреме захтева додатна средства која и нису тако мала када се умножи са бројем огранака библиотеке. Велику већину рачунара покреће комерцијални Windows оперативни систем, док је само мали број покривен Linux дистрибуцијама. Разлози за то су вишеструки, најчешћа је навика да се ради у овом систему а посебно када је реч о едиторима текста (Word), везаност одређених софтвера за овај оперативни систем (Кобис, Adobe…), надлежне институције још увек користе фајлове које су писане у Word-у и нису прилагођене за друге програме који су бесплатни….
Код штампача можемо користити индивидуалне или заједничке. Индивидуални је везан за један рачунар док заједнички може користити више корисника, повезује се мрежно и знатно олакшава рад. Поставка није тешка и врло брзо се подешава.
Бар кодови много олакшавају циркулацију књига, за разлику од листића које корисник потписује или уколико постоји електронска циркулација ручним уношењем инвентарног броја. Штампачи су мало скупљи и захтевају додатна подешавања али у суштини није превише компликовано, читача има више врста па је ту неопходно обратити пажњу на неке функционалности (на пример када се код учита да се одмах и региструје у електронском каталогу а не да се додатно притисне ENTER).
Сервери нису неопходни у јавним библиотекама, међутим како је законска обавеза библиотека да дигитализује грађу неопходна је серверска подршка за приказ, решење на неком хостингу или онлајн платформи не задовољава основне стандарде приказа грађе. Ово је велики проблем јер не постоји системско решење где библиотеке могу складиштити материјал и приказати у прихватљивом облику.
Бекап сервери могу много да значе за чување материјала, редовних извештаја, документације, мултимедијалне архиве… Постоје одлична компактна решења која задовољавају ове потребе, инсталација је једноставна, имају своје опреативне системе и програме за аутоматизовано копирање са свих рачунара у мрежи, и још доста опција. Ово решење је релеативно доступно (у зависности од капацитета од 80.000,00 па на више).
Мултимедијални уређаји (нпр. видео бим, веб камера, озвучење…) свакако спадају у ИТ инфраструктуру јер су то неопходна средства за креирање интерактивних садржаја у простору библиотеке и онлајн, на овај начин се могу правити и акције на више локација истовремено уз учешће свих. Организовање вебинара, комуникација са колегама у иностранству….
За сајт ваше библиотеке неоходна је веб адреса и неки хостинг пакет на коме инсталирате ваш сајт, данас је ова услуга приступачна и доступна свима док су алати за прављење и одржавање сајтова поједностављени и не захтевају велико предзнање.